“Dijital Pazarlama 101” dersi tadında hazırlamış olduğum yazılara son hızıyla devam ediyorum. İlerleyen yazılarımda anlatacağım konuları daha iyi anlamak ve dijital pazarlama dünyasına hızlı bir şekilde adapte olabilmek için öncelikle temel terim ve metriklere hakim olmanızı öneriyorum. Bu sebeple bu yazının ilk bölümü olan “Dijital Pazarlama Terim ve Metrikleri: Bölüm 1”i hala okumadıysanız buraya tıklayarak birinci bölüme gitmeniz ve o kısmı hallettikten sonra bu yazıyı okumanız, sizin için çok daha faydalı olacaktır.
Eğer tüm bu bahsedilenler size yabancı geliyorsa o zaman sizleri “Dijital Pazarlama Nedir? Dijital Pazarlama Kanalları Nelerdir?” başlıklı yazıma davet ediyorum.
Bu bölümde en sık kullanılan dijital pazarlama metrikleri ve bu metriklerin nasıl hesaplandığından bahsedeceğim. Girişimizi de yaptığımıza göre ikinci bölümümüze vakit kaybetmeden başlayabiliriz.
Dijital Pazarlama Metrikleri
Tıklama (Click)

Hazırlamış olduğumuz kampanya kapsamında kullanıcıların karşısına çıkartmış olduğumuz reklamın tıklanmasına tıklama denir. Tıklamalar oturuma dönüşür fakat her tıklama yeni bir oturum oluşturmaz. Bir kullanıcı çok sayıda tıklamayı aynı oturum içerisinde gerçekleştirebilir.
Görüntülenme (Impression)
Görüntülenme sayısı hazırlamış olduğumuz reklamın kaç kişi tarafından görüntülendiğini gösterir. Özellikle marka bilinirliği amaçlanan reklamlarda gördüğümüz bu metrik, en temel dijital pazarlama metrikleri arasında yer alır.
CTR (Tıklama Oranı)

Kullanıcılar, web sitesi, sosyal ağlar ya da Google arama sonuç sayfasında hazırlamış olduğumuz reklamlar ile karşılaşırlar ve reklamı her gördüklerinde reklamın görüntülenme sayısı artar. Fakat bu görüntülenme sayısı reklama tıklamadan devam eden kişi sayısını içermez. Reklama tıklayan kullanıcıların oranını CTR metriği ile takip ederiz.
CTR (Click to Rate) metriği bize tıklanma oranını verir. Tıklanma oranını, reklama tıklanma sayısının reklamın görüntülenme sayısına bölümü ile elde ederiz.
Örnek olarak 1000 görüntüleme ve 10 tıklama alan bir reklamınız olduğunu varsayalım.
Formül: CTR= Tıklama(Click)/Gösterim(Impression) = 10/1000 = 0.01 = %1 Tıklama Oranı
CPC (Tıklama Başına Maliyet veya Cost Per Click)

CPC yani Tıklama Başına Maliyet (TBM) reklam kampanyamızdaki her tıklamanın maliyetini bize verir ve ücretli arama kampanyalarında başarı göstergelerinden biri olarak kabul edilir.
182 TL harcadığımız bir reklamımız olduğunu varsayalım. Bu reklamın gösterimi sonucunda 1478 tıklama gerçekleşti. Peki gerçekleşen bu tıklamaların bize maliyetini nasıl hesaplıyoruz?
Formül: CPC= Maliyet(Cost)/Tıklama(Click) = 182/1478 = 0.12 TL tıklama başı maliyetimiz var.
CPM (Cost Per Mille – Bin Gösterim Başı Maliyet)

Tıklama başına maliyet var ama neden gösterim başına maliyet yok diye sorduğunuzu duyar gibiyim. Bunun sebebi gösterim sayısının tıklama sayısına göre çok daha yüksek olmasıdır. Özellikle yüksek bütçeli işlerde milyonları bulan gösterim sayıları nedeniyle gösterim maliyeti bin gösterim başına hesaplanmaktadır.
CPM ya da “Bin Gösterim Başı Maliyet” reklamımızın 1000 kere gösterilmesinin maliyetini belirtir.
Örnek olarak 100 TL harcayarak 150.000 defa gösterim almış bir reklamımız olduğunu varsayalım. Bu reklamın CPM’sini nasıl hesaplarız?
Formül: CPM = Maliyet(Cost)/Gösterim(Impression)x100 = (100/150000)x1000 = 0.66 TL bizim CPM’imiz olur.
Yani 1000 gösterim almak için 66 kuruş para harcadığımız anlamına geliyor.
Dönüşüm Oranı (Conversion Rate – CR)

İlk olarak dönüşümün ne olduğunu hatırlayalım. Dönüşüm, bir web sitesini ziyaret eden kullanıcıların değerli bir işlemi gerçekleştirmesi demektir. Bu değerli işlem bizim gerçekleştirmek istediğimiz satış ya da form doldurma gibi bir hedeftir. Dönüşüm oranı ise sitemize gelen kullanıcılardan kaçının bu değerli işlemi gerçekleştirdiğinin oranını bize sağlar. Bu oran bir bakıma hedefimizde yüzde kaçlık oranda başarılı olduğumuzu da gösterir.
Bir otelin işletmecisi olduğunuzu varsayalım. Hazırladığınız formu dolduran kullanıcıların hepsine %10’luk bir indirim sağlayacağınızı belirttiğiniz bir reklam yayınladınız. Reklamınıza 1000 kişi tıkladı ve tıklayan bu kişiler arasından 20 kişi formu doldurdu. Dönüşüm oranı:
Formül: CR = Dönüşüm Sayısı/Tıklama = 20/1000 = 0.02 = %2 olur.
Dönüşüm oranı kampanyalarımız için anahtar değere sahip bir metriktir. Dönüşüm oranımız ne kadar yüksek olursa hedefimize o derece ulaştığımızı gösterir.
CPA (Cost Per Action – Edinim Başı Maliyet)

Aksiyon başı maliyet olarak çevirebileceğimiz CPA, elde ettiğimiz edinimin bize maliyetini gösteren bir metriktir. Aynı zamanda dönüşüm başına maliyet olarak da adlandırabileceğimiz bu metrik bize bir dönüşümün maliyetini gösterir.
Diyelim ki bir yazılımcısınız ve bir mobil uygulama yarattınız. Bu mobil uygulamanın indirilmesi için de bir reklam kampanyası oluşturdunuz. Bu reklam kampanyası sonucu 500 TL harcadınız ve 40 kişi uygulamanızı indirdi. Böylece 40 yeni kullanıcı kazanmış oldunuz.
Bu örnekte dönüşüm hedefimiz uygulamanın indirilmesiydi. Şimdi de bu örnek üzerinden CPA’mızı hesaplayalım.
Formül: CPA = Maliyet(Cost)/Dönüşüm(Conversion) = 500/40 = 12,5 TL EDM
Yani her 1 kullanıcı kazanımı için 12,5 TL maliyetiniz oldu.
Üyelik (LEAD)
Özellikle otomotiv, finans, sigorta, gayrimenkul gibi sektörlerde kullanımı yaygın olan üyelik reklamlarına; reklamveren tarafından form doldurulması veya bir siteye üyelik kaydının yapılmasının hedeflendiği reklam türüne denir. Bu tür reklamlar lead kampanyaları olarak bilinir ve sektörde bu isimle anılır.
CPL (Cost Per Lead – Üyelik başı maliyet)

Edinim başına maliyet hesabı ile benzer bir şekilde, aldığımız her üyelik kaydının bize maliyetini CPL metriği gösterir.
Bir kredi kuruluşunun dijital pazarlama tarafında çalıştığınızı varsayalım. Yeni üyeliklerin arttırılması için bir reklam kampanyası hazırladınız. Hazırladığınız kampanyanın size maliyeti 1000 TL olurken, 100 adet de lead elde ettiniz. Bu kampanyanın CPL değeri:
Formül: Harcama(Cost)/Üyelik(Lead) = 1000/100 = 10TL üyelik başı maliyet.
Video View (Video İzlenme)
Video izletme amaçlı yapılan reklamlarda, izlenen her videonun hangi mecrada izlendiğine bağlı olarak tanımlanan sayıya video izlenmesi denir. Örnek olarak bir sosyal ağda yayınladığınız 1 dakikalık videonun 3 saniyesi izlendiğinde bu 1 izlenme olarak sayılırken, bir video izleme platformunda ancak 30 saniye izlendiğinde 1 izlenme olarak sayılır. Bu sebeple video izletme amaçlı reklam verirken bu ayrıntılara dikkat etmeniz gerekiyor.
CPV (Cost Per Video View – Video izleme başı maliyet)

Reklamverene her video izletme başına maliyeti belirten metriktir. 200 lira harcadığınız bir video izleme kampanyası sonucu 20 video izleme aldıysanız:
Formül: Maliyet(Cost)/Video İzlenmesi(Video View) = 200/20 = 10 TL video izleme başına maliyetiniz olmuştur.
ROI (Yatırımın Geri Dönüşü – Return of Investment)

Dijital pazarlama metrikleri arasında en önemlilerinden biri olan ROI, kampanyanıza yaptığınız yatırımın size geri dönüşünü en iyi şekilde analiz etmenizi sağlar. Yatırımın geri dönüşünü; gelir-maliyet farkının maliyete bölümünden 1 çıkararak buluruz.
El dezenfektanı satan bir e-ticaret sitesi açtığınızı varsayalım. El dezenfektanını 50 TL’ye mal ediyor ve 90 TL’ye web siteniz üzerinden satıyorsunuz. Bu ürün üzerinden bir reklam kampanyası oluşturdunuz ve 1000 TL harcama ile 80 adet el dezenfektanı satışı gerçekleştirdiniz. Gelin şimdi yatırımın geri dönüşünü hesaplayalım.
Formül: ROI = (40X80)/1000 = 3.2 – 1 = 2.2 = %220 geri dönüş oranı
Bu değer ile el dezenfektanı satışı için reklama harcanan her 1 TL için 2.2 TL kar edilmiş olur.
Başarılı bir reklam kampanyası için ROI değeri her zaman 1’in üzerinde olmalıdır.
ROAS (Return on Ad Spend)

ROAS, reklam yatırımının gelir olarak bize geri dönüşünü veren bir metriktir. ROI’den farkı ise karlılığa değil, gelire odaklanıyor olmasıdır. Eğer bir reklamveren olarak gelirinizi arttırmaya yönelik bir reklam kampanyası hazırlıyorsanız, bu kampanyanın geri dönüşünü ROAS ile hesaplayabilirsiniz. Gelirin maliyete bölümü bize ROAS’ı verir.
Örnek olarak e-ticaret sitenizde 200 TL’ye sattığınız bir ürün için 10.000 TL’lik reklam yaptınız. Yaptığınız bu reklam yatırımı üzerinden 50 adet ürün satışı gerçekleştirdiniz.
Formül: ROAS = (50x200)/5000 = 2
Bu değer bize her 1 TL’lik reklam yatırımı karşılığı 2 TL’lik satış gerçekleşmiş olduğunu gösterir.
Dijital pazarlama metrikleri ve terimlerini burada bitiriyoruz. İki bölümden oluşan bu yazı dizisine ara ara geri dönüp tekrar bakarak öğrenmenizi kolaylaştırabilirsiniz. Bu terimler zihninizde ne kadar oturursa, bundan sonra anlatacağım konuları kavramak sizler için o kadar kolay olacaktır.
Test
Dijital pazarlama terim ve metriklerini gerçekten öğrenebildiniz mi? Kendinizi test ederek bu sorunun cevabını bulabilirsiniz.
Test Linki: https://forms.gle/rAXjzMBeKm5f5frv8
Son Yazılar

Dijital Pazarlama Uzmanı, Kurucu Akıllı Marka. #SosyalMedya, #teknoloji, #girişimcilik ve #inovasyon konularında konuşur ve yazarım.